fbpx Skip to content

BLIV PROFESSIONEL FODPLEJER

Det er aldrig for sent at tage en uddannelse

PENSUM

Anatomi og fysiologi selvstudie og undervisning – 200 lektioner

Sygdomslæren selvstudie og undervisning – 100 lektioner

Psykologi   selvstudie og undervisning – 50  lektioner

Alternative behandlingsformer – 50 lektioner

Praktisk og teoretisk fodpleje – 380 lektioner

Superviserede fodbehandlinger – min 200 lektioner

EKSAMEN

For at kunne gå op til den afsluttende eksamen skal man som elev have udført minimum 150 fodplejebehandlinger under supervision. Ligeledes skal man have 200 lektioner i anatomi og fysiologi, 100 lektioner i sygdomslære, 50 lektioner i psykologi samt minimum 380 timer i teoretisk og praktisk fodpleje, klinikvejledning og virksomhedsdrift.

Den afsluttende eksamen finder sted i følgende dele:

• Støttefagene: MC spørgsmål (afkrydsningsskema)
  • Fodpleje teoribog: MC spørgsmål (afkrydsning)
  • Praktisk fodplejebehandling eksamen
  • Mundtlig eksamen (case redegørelse)

For at bestå skal man afslutte eksamen med karakteren 02.

Dumper man en af de tre ovenstående eksaminer, er det muligt at gå op igen i næste eksamensperiode. Hvis man skal til reeksamen i den praktiske prøve, skal man udføre minimum 20 fodbehandlinger yderligere, for at få ret til at gå op igen.

PENSUM

Re eksamen:

Det er muligt at gå til reeksamen i praktisk, mundtlig og skriftlig eksamen tre gange og bliver tilrettelagt til næstkommende eksamen.

Pris for reeksamen:

Praktisk Sadf censor :    6000kr

Mundtligt læge censor: 4800 kr

Teoretisk Sadf censor:    2500kr

Psykologi – 50 lektioner

Der undervises i krise teorier, terapeutrollen, psykiske former, tavsheds- og oplysningspligt samt kompetenceområder.

Alternative behandlingsformer – 50 lektioner

Her undervises i fodmassage, gelénegle, scrub/peeling af fødderne samt voksbehandlinger.

ANATOMI OG FYSIOLOGI

E-LEARNING V. KJELD BRUUN JENSEN

Lektioner: 200

Lærebog: Anatomi og fysiologi, bind 1+2, af Kjeld Bruun-Jensen, Forlaget Pons.

Formål: At give eleven en dybdegående indsigt i og forståelse af den menneskelige krops opbygning og funktioner.

Eksamen: MC spørgsmål (afkrydsningsspørgsmål).

PSYKOLOGI

Lektioner: 50

Lærebog: Sundhedspsykologi af Kjeld Bruun-Jensen, Forlaget Pons.

Formål: At udstyre eleven med en grundlæggende forståelse af psykologiske og pædagogiske teorier og teknikker, som kan anvendes i behandlingen af den enkelte klient. Vigtig viden som er relevant som uddannet lægeeksamineret fodplejer. Her vil du blive undervist af en psykoterapeut, som vil undervise i personlighedspsykologi, udviklingspsykologi og arbejdspsykologi, så man bliver klædt på til opgaven i at have med mennesker at gøre og bedst muligt varetage denne opgave og opnå viden om de psykologiske aspekter som behandler og relationen til klienten.

Eksamen: Indgår i den praktiske del af fodplejen.

SYGDOMSLÆRE

E-LEARNING V. KJELD BRUUN JENSEN

Lektioner: 100

Lærebog: Sygdomslære af Kjeld Bruun-Jensen, Forlaget Pons.

Formål: At gøre eleven i stand til at kunne diagnosticere årsagerne til klienters lidelser og symptomer.

Eksamen: MC spørgsmål (afkrydsningsspørgsmål).

TEORETISK PRAKTISK FODPLEJE, KLINIKVEJLEDNING OG VIRKSOMHEDSDRIFT

MANDAG OG TIRSDAG TEORETISK OG PRATISK FODPLEJE
TORSDAG OG FREDAG PRATISK FODPLEJE

Lektioner: Minimum 380

Lærebog: Fodpleje, teoretisk og praktisk, udgivet af Fodplejeskole, godkendt af SADF.

Øvrig litteratur: Lovstof, internethenvisninger, materiale fra firmaer, som forhandler

Fodplejeartikler, og anden faglitteratur, som kan ajourføre og kvalitetssikre uddannelsen.

ALTERNATIVE BEHANDLINGSFORMER

Lektioner: 50

Her undervises i  fodmassage, gelénegle, scrub/peeling af fødderne samt voksbehandlinger.